PODSTAWA PROGRAMOWA
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
„W marszu mówię, klaszczę gram” – profilaktyka logorytmiczna dla dzieci w wieku przedszkolnym, autorska innowacja pedagogiczna autorstwa Natalii Tabor. Głównym celem innowacji programowej „W marszu mówię, klaszczę, gram” jest usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej, słuchowo – ruchowej, słuchowo – ruchowo – słownej (werbalnej). W praktyce logorytmika polega na wykonywaniu ćwiczeń muzyczno-ruchowych. Mają one formę zabawy, dzięki której można wykształcić lub usprawnić małą i dużą motorykę, a co za tym idzie – pośrednio usprawnić narządy mowy (artykulatory). Głównym celem tej metody jest więc korygowanie wad mowy
i percepcji słuchowej, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki
i mowy, takie jak: rytm, melodia, tempo, dynamika, intonacja, zmierzające do stymulowania rozwoju dzieci w taki sposób, by rozpoczynając naukę
w szkole podstawowej prawidłowo komunikowały się z otoczeniem oraz osiągnęły powodzenie szkolne na miarę możliwości rozwojowych.
„Pokaż maluszku, jak tupiesz nóżką, czyli muzyczny kwadrans rytmiczny” – autorstwa M.Z. Tomaszewskiej (Edumuz) oraz Katarzyny Czajkowskiej (Dziecięce i Młodzieżowa Akademia Artystyczna „KAPRYS”). Głównym celem tego programu jest rozwój wrażliwości muzycznej dzieci, przygotowujący do nauki poprawnego śpiewania i słuchania muzyki. Zajęcia bazują na piosence i na niej w większości oparte są zabawy i ćwiczenia słuchowo-ruchowe.
„Z Edumuz w logopedię” – Głównym założeniem projektu „Z EDUMUZ
w logopedię” jest profilaktyka logopedyczna prowadzona w oparciu o piosenki Marii Zofii Tomaszewskiej w grupach przedszkolnych. Autorkami
i koordynatorkami projektu są nauczycielki Agnieszka Czupajło – Integracyjne Przedszkole Publiczne nr 4 w Bartoszycach oraz Agata Chmura – Przedszkole Samorządowe „ Tęczowa Kraina” w Alwerni z filią w Grojcu,
w ścisłej współpracy z panią Marią Zofią Tomaszewską.
PROJEKT EDUKACYJNY „WITAMINKI”
W ostatnim czasie dzieci z grupy IV ,,Kasztanki’’ wraz z paniami włączyły się w realizację projektu edukacyjnego o nazwie ,,Witaminki’’. W ramach pierwszego – pomidorowego wyzwania – dzieci tańczyły do piosenki związanej z projektem, rozmawiały o tym jakie potrawy i przetwory można zrobić z pomidorów oraz wykonały ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, której bohaterem był pomidor Pafnucy – jeden z mieszkańców projektowego Warzywniaka. Starszaki z niecierpliwością czekają na kolejne warzywne wyzwania 😉